سنسور خازنی چیست و چگونه کار می‌کند؟

۱۸ بازديد

 

سنسور خازنی یکی از انواع حسگرهای غیر تماسی است که برای تشخیص اجسام فلزی و غیرفلزی استفاده می شود. سنسورهای خازنی حساسیت و پهنای باند بالایی دارند. یکی از مزایای سنسورهای خازنی اشنایدر الکتریک اندازه کوچک و سهولت نصب آنهاست. برای خرید سنسور خازنی  و خرید عمده برق صنعتی به فروشگاه سگال نیرو مراجعه کنید.

از جمله کاربردهای سنسور خازنی می توان به کنترل سطح، کنترل مایع داخل ظرف (بطری) و شمارش اشیا اشاره کرد. برای مشاهده لیست قیمت و خرید سنسور مجاورت خازنی اشنایدر کلیک کنید.

سنسورهای خازنی به همه چیز حساس هستند و در موارد زیر استفاده می شوند:

کنترل سطح تانک
تعداد خطوط تولید
جداسازی قطعات فلزی از قطعات غیرفلزی
کنترل حرکت پارچه
تشخیص شکست تسمه نقاله
حسگرهای خازنی حسگرهای غیر تماسی هستند که در برابر فلزات و اغلب غیر فلزات کار می کنند. این سنسورها برای کنترل سطح در مخازن پر از مواد پودری، مایع یا دانه ای مناسب هستند. سنسورهای مجاورتی خازنی عمدتا برای تشخیص اجسام غیر فلزی مانند شیشه، چوب، پلاستیک و غیره و سنسورهای القایی برای تشخیص اجسام فلزی استفاده می شود. آنها همچنین می توانند به عنوان مولدهای پالس برای نظارت بر وضعیت برنامه ماشین ها، برای شمارنده ها و شناسایی تقریباً تمام مواد فلزی و غیرفلزی استفاده شوند.
اساس کار و ساختار سنسور خازنی
ساختار این سنسورها از چهار بخش تشکیل شده است:

تقویت کننده
اشمیت ترفند
دمدو لاتور
نوسان ساز
قسمت اصلی اسیلاتور از دو قسمت فلزی تشکیل شده است که موقعیت این قطعات فلزی نسبت به یکدیگر به گونه ای است که خازن ایجاد می کند.

هرچه ثابت دی الکتریک قطعه مورد نظر بیشتر باشد، تشخیص آن توسط سنسور آسان تر است. هوا با دی الکتریک 1 به عنوان مقدار پایه قرار می گیرد. قطعات با دی الکتریک بیشتر از 2 توسط حسگر خازنی اشنایدر الکتریک شناسایی می شوند. همچنین، هر چه اندازه قطعه بزرگتر باشد، تشخیص آن توسط سنسور آسانتر است.

اگر قطعه در جلوی سنسور خازنی وجود نداشته باشد، به دلیل وجود هوا بین صفحات دی الکتریک خازن، دی الکتریک آن برابر با 1 و ظرفیت خازنی کم است. در نتیجه نوسانگر کار نمی کند و خروجی سنسور غیرفعال می شود.

هر بار که قطعه ای با ضریب الکتریکی E به صفحه حساس نزدیک می شود، باعث ایجاد تغییر در ظرفیت بین صفحات می شود (C1>C0). این تغییرات محدوده خروجی اسیلاتور را تغییر می دهد.

دمودولاتور دامنه نوسانگر را نشان می دهد و این مقدار را با سطح مرجع مقایسه می کند. هنگامی که محدوده این مقدار بیشتر از محدوده مرجع باشد، خروجی سنسور فعال می شود. تقویت کننده خروجی وظیفه تامین جریان بار را بر عهده دارد.
کاربرد سنسورهای خازنی در صنعت

یکی از کاربردهای سنسور خازنی در صنعت تشخیص پر شدن بطری ها با مایع مورد نظر است. برای این منظور بطری هایی که باید پر شوند روی تسمه نقاله حرکت می کنند. مطابق شکل زیر سنسور 1 برای تشخیص وجود بطری و سنسور 2 برای تشخیص مایع داخل بطری در نظر گرفته شده است. به محض اینکه وجود بطری در محل در نظر گرفته شده توسط سنسور 1 تشخیص داده شد، فرآیند پر کردن بطری شروع می شود. در این حالت سنسور 2 همیشه غیر فعال است. هنگامی که مایع به سطح مورد نظر سنسور 2 رسید، فرآیند پر کردن بطری متوقف می شود.

۱ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.