۴ نکته مهم درخرید انواع رنگ های ترافیک

۱۰ بازديد
امروزه استفاده از رنگ ترافیکی در خط کشی جاده ها، بزرگراه ها و سایر مسیرهای وسایل نقلیه بر هیچکس پوشیده نیست. این رنگ ها به دلیل ویژگی های خاص خود; آنها می توانند اطلاعات و دستورالعمل های مهم را به خوبی منتقل کنند و در تنظیم ترافیک نقش موثری داشته باشند. انواع رنگ های سیگنال بسیار متفاوت است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. به همین دلیل از آنها برای اهداف مختلفی استفاده می شود. تا پایان این مقاله متوجه خواهید شد که رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین ویژگی های رنگ سیگنال را می شناسید و مهم ترین نکات برای خرید رنگ ترافیکی و  انواع آن را می دانید.

رنگ ترافیک چیست؟
همه ما خطوط کشیده شده روی آسفالت جاده ها یا کف پارکینگ ها را به عنوان راهنما یا جداکننده خطوط دیده ایم. این خطوط حاوی اطلاعات بسیار مهمی است که می تواند به ما کمک کند راه خود را پیدا کنیم، به قوانین جاده احترام بگذاریم و حقوق خود را پشت فرمان به رسمیت بشناسیم.
به همین دلیل برای ترسیم آنها باید از رنگ های بسیار مرغوبی استفاده کرد که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب یا عبور خودروها و عابران پیاده رنگ خود را از دست ندهند. اینجاست که مفهومی به نام رنگ ترافیک مطرح می شود.

اجرای رنگ ترافیکی در تمام ایران روی لینک کلیک کنید
https://jamilpaint.com/post-detail/15/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%7C-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%85-%7C-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C



برنامه های رنگ ترافیک
انواع مختلفی از رنگ های سیگنال را می توان در مکان های مختلف استفاده کرد. این مکان ها عبارتند از:
تعیین محدوده سالن های ورزشی، مسیرهای اتومبیل رانی و مسیر در فرودگاه
تعیین فضای پارکینگ، جهت تردد، عرض خط و حد راه
کشیدن نمادهای ترافیکی مانند؛ توقف، اتوبوس، خطر، حرکت و...
رنگ خط کشی خیابان ها مانند خطوط عابر پیاده، خیابان ها، بزرگراه ها و جاده ها

ویژگی های رنگ سیگنال
رنگ جاده به دلیل استفاده از آن در مناطق پر تردد و به طور مداوم در معرض عوامل محیطی مانند نور خورشید، برف یا باران. باید ویژگی های خاصی داشته باشد.
البته این ویژگی ها در انواع رنگ های ترافیکی متفاوت است و به همین دلیل هر کدام در جای خاصی استفاده می شود.
قدرت نفوذ بالا: به طوری که رنگ جاده می تواند پایداری خود را برای مدت طولانی حفظ کند. باید قدرت نفوذ بالایی داشته باشد. یعنی باید بتواند مانند آسفالت به خوبی در سطح زیرین خود نفوذ کند و در نتیجه توسط عوامل مختلف از بین نرود.

مقاومت در برابر نور خورشید: اگر اهمیت این ویژگی در رنگ آمیزی جاده ها را نمی دانید، باید به خود بگویید که این نوع رنگ عمدتاً در فضاهای باز استفاده می شود. به همین دلیل دائماً در معرض نور خورشید هستند. اگر اشعه خورشید رنگ را محو کرد و شفافیت آن را از بین برد. شهرداری باید هر روز از بخش زیادی از نیروهای خود برای رنگ آمیزی این خطوط استفاده کند. بنابراین رنگ های ترافیکی باید در مقابل نور خورشید و سایر عوامل محیطی مقاومت خوبی داشته باشند و خاصیت خود را از دست ندهند.

عدم تغییر رنگ به دلیل عوامل محیطی: علاوه بر اینها یکی از ویژگی های انواع رنگ های ترافیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم تغییر رنگ در اثر نور خورشید؛ زیرا رنگ تابلوهای راه برای راهنمایی رانندگان یا هشدار به آنها بسیار مهم است. بنابراین به هیچ وجه نباید این رنگ ها را تغییر داد یا از دست داد.
مقاومت در برابر سایش بالا: رنگ های ترافیکی معمولاً در کف جاده یا در پارکینگ استفاده می شود. به همین دلیل تعداد زیادی خودرو یا عابر پیاده از روی آن عبور می کنند و در نتیجه اصطکاک بالایی ایجاد می کنند. این نوع رنگ ها باید مقاومت سایشی خوبی داشته باشند تا بتوانند با کمترین تغییر به دلیل این رفت و آمد روزانه حالت اولیه خود را برای مدت طولانی حفظ کنند.

سرعت خشک شدن بالا: یکی دیگر از ویژگی های مهم رنگ جاده سرعت خشک شدن آن است. واضح است که مردم دوست ندارند هنگام رانندگی در جاده یا پارکینگ، رنگ جاده به قسمت‌های مختلف خودرو مانند لاستیک‌ها وارد شود. بنابراین، رنگ های سیگنال باید به محض استفاده خشک شوند و به اشیاء دیگر نفوذ نکنند.
رنگ جاده از چه موادی ساخته شده است؟
بسیاری از مردم نمی دانند که رنگ ترافیکی چه موادی دارد و چرا این رنگ ماندگاری زیادی دارد.

به همین دلیل در این قسمت می خواهیم شما را با مواد اصلی تشکیل دهنده این رنگ آشنا کنیم. این مواد عبارتند از:

رزین اکریلیک: رزین اکریلیک یک ماده پلیمری است که مقاومت شیمیایی و فتوشیمیایی بالایی دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این نوع رزین ها قدرت پوشش دهی بالا و سمی نبودن آنهاست. این ماده همچنین مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارد و در برابر اشعه ماوراء بنفش و ویژگی های جوی بسیار ایمن است. این ماده دارای تنوع زیاد و سختی خوبی بوده و شفاف است.

ترموپلاست: ترموپلاست ماده ای پلیمری است که بدون تغییر خواص شیمیایی ذوب می شود و می تواند به پلیمرهای دیگر متصل شود. این مواد دارای مقاومت حرارتی بسیار خوبی هستند و خواص مکانیکی آنها به دلیل افزایش دما کمی تغییر می کند.

لاستیک کلرو: رزین لاستیک کلرو از زنجیره های پلیمری انعطاف پذیر تشکیل شده و به صورت پودر سفید در بازار موجود است. در این ماده حدود 65 درصد کلر به کار رفته و گزینه مناسبی برای پوشش سطوح سیمانی، فولادی یا آهنی است. به همین دلیل یکی از مواد اصلی برای انواع رنگ های جاده ای و صنعتی هستند. این ماده تا دمای 60 درجه سانتیگراد را تحمل می کند و در مقابل اسیدهای معدنی نیز بسیار مقاوم است.

وینیل: وینیل نیز نوعی پلاستیک است که از ترکیب موادی مانند اتیلن و کلر ساخته شده است. این ماده در برابر اجسام تیز مقاومت بالایی دارد و با محیط بسیار سازگار است. زیرا حدود 57 درصد آن از نمک خوراکی تهیه می شود.
4 نکته مهم در انتخاب رنگ سیگنال
در سراسر مثال های مختلف در راهنمای انتخاب رنگ ترافیک، تاکید شده است که باید توجه ویژه ای به قوانین ایالتی و ملی شود. زیرا شهرداری هر منطقه قوانین خط کشی خود را برای هر جاده دارد و باید رنگ مورد نظر را با چیدمان این قاب ها تطبیق داد.

در ادامه به برخی از مهم ترین نکاتی که در خرید این رنگ ها باید توجه داشته باشید اشاره کرده ایم.

ملاحظات زیست محیطی: یکی از نکات مهم در خرید رنگ راه، ملاحظات زیست محیطی است که توسط شهرداری هر منطقه تعیین می شود. به عنوان مثال، در بسیاری از شهرهای جهان، میزان VOC در رنگ بسیار حساس است. بنابراین، باید رنگ هایی بخرید که سطوح کمی از VOC را در هوا آزاد می کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این محدودیت ها، شهرداری ها معمولا نقشه ای را منتشر می کنند که می توان از آن برای اطلاع از این محدودیت ها استفاده کرد.

محل کاربرد رنگ ترافیک: بسته به جایی که رنگ ترافیک استفاده می شود. باید ویژگی های متفاوتی داشته باشد. بر این اساس ویژگی رنگ های مورد استفاده در جاده ها با رنگ های ترافیکی باند فرودگاه ها و پارکینگ ها متفاوت است. واضح است که در مکان های پرتردد و شلوغ فقط باید از رنگ هایی با ثبات رنگ و ماندگاری بالا استفاده کرد. در همین حال، در مناطقی مانند باند فرودگاه که نیاز به دید بیشتر دارند و علائم باید از فاصله دور قابل مشاهده باشند. باید از رنگ های با بازتاب زیاد استفاده کرد. بنابراین، قبل از انتخاب رنگ سیگنال، باید بدانید که در کجا می خواهید از آن رنگ استفاده کنید.

تاثیر شرایط محیطی: یکی دیگر از نکات مهم راهنمای انتخاب رنگ ترافیک تاثیر آن بر شرایط محیطی است. بسته به میزان نفوذ رنگ به سطح زیرین آن و اندازه دانه های رنگ آن؛ دوام آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، رنگ های مبتنی بر آب؛ آنها نباید در محیط های مرطوب استفاده شوند. همچنین در جاهایی که تابش اشعه ماوراء بنفش زیاد است از رنگ های حاوی رنگدانه های با کیفیت بالا استفاده شود.

کم نور مناسب: بنابراین رنگ های ترافیکی می توانند نور را منعکس کنند و بهتر در معرض نور قرار گیرند. از مهره های شیشه ای در آن استفاده شده است. مقدار این دانه ها در رنگ می تواند قدرت بازتابی آن را تعیین کند. بنابراین هنگام خرید رنگ های سیگنال باید به میزان بازتاب مورد نیاز خود توجه کنید و رنگی با همان مشخصه دلخواه خریداری کنید.
انواع رنگ سیگنال
رنگ‌های سیگنال بر اساس معیارهای مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که در راهنمای انتخاب رنگ علائم بسیار مؤثر است.

متأسفانه، برخی از مردم نمی دانند رنگ های سیگنال چه نوع رنگ هایی هستند یا چه ویژگی هایی دارند. خرید می کنند. این باعث می شود نتوانند به نتیجه دلخواه برسند.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.